اصل كايزن

كايزن يا بهبود مستمر پنجمين گامي است كه درهزينه يابي برمبناي هدف بر مي دارند و برعمليات كنترل هاي الزم اعمال مي شود تا باز هم هزينه ها كاهش يابند . مقصود ازاصول كايزن جست وجوي دائمي براي يافتن راه هاي جديد جهت كاهش دادن هزينه هاي فرايند توليد يك محصول كه داراي طرح وكاركرد مشخص است.

براي مطالعه مقاله اصول كايزن به سايت ذهن مراجعه كنيد.

هزينه يابي بر مبناي هدف و كايزن دو روش مكمل يكديگر هستند و براي كاهش دادن مستمر هزينه ها و افزايش ارزش محصوالت از ديدگاه مشتري مورد استفاده قرار مي گيرند. كايزن روند كاهش بهاي تمام شده محصولي است كه هم اكنون توليد مي شود .

كايزن يك شيوة مديريتي ژاپني است كه براساس ديدگاههاي دكتر دبليو . اي . دمينگ و دكتر جي.ام.جوران اساتيد رشتة مديريت در آمريكا شكل گرفته است و بعدها توسط ژاپني ها كليد قدرت رقابت آنها گرديد.

كايزن چيست ؟

كايزن در ژاپن طي جنگ جهاني دوم بوجود آمده است كه تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجي است.

در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمان ها الزم نيست به دنبال تغييرات انفجاري يا ناگهاني باشيم، بلكه هر نوع بهبود يا اصالح به شرط آنكه پيوسته و مداوم باشد، ارتقاي بهره وري را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد

معني اصلي واژه كايزن ساده و گوياست: كايزن يعني بهبود مستمر، بهبود مستمري كه تمامي افراد يعني مديران كاركنان و كارگران را در بر مي گيرد از مديريت باال گرفته تا پايين ترين قسمت ها .

فلسفه كايزن براين اصل استوار است كه شيوه زندگي انسان شامل زندگي شغلي، زندگي اجتماعي و زندگي خانوادگي بايد پيوسته و مداوم بهبود يابد.

فرهنگ كايزن و تعامل آن در بين اليه ها و سازمانهاي مختلف اجتماعي در ژاپن باعث شده است تا كارگر از مدير بياموزد و مدير از ايده هاي كارگر بهره مند گردد و هر كسي كه با ارائه بيشنهادات مداوم در بهبود و توسعه سهمي داشته باشد، مورد تشويق قرار مى گيرد.

پيام استراتژي كايزن

 در اين جمله خالصه ميشود كه حتي يك روز را نبايد بدون ايجاد نوعي بهبود در يكي از بخشهاي سازمان يا شركت سپري نمود. ارائه پيشنهادات الزاما ماهي يا سالي يكبار نيست بلكه مستمر است .

براي مثال شركت تويوتا كه يكي از شركتهاي بنام در بكار گيري كايزن است در سال 9111 , 0777كارمند اين شركت 00777پيشنهاد ارائه دادند كه 11 %آنها اجرايي شد. اين بهبود هاي مستمر ولي جزئي سر جمع نقش زيادي در باال بردن بهره وري, بهبود كيفيت,ايمني بيشتر و جلب رضايت مشتري دارد.

اصول بيست گانه مديريت در كايزن

1- نگوييد چرا اين كار انجام نمي شود. فكر كنيد چگونه مي توانيد آن را انجام دهيد.

2- در مورد مشكل به وجود آمده نگراني به خود راه ندهيد. همين الان براي رفع آن اقدام نماييد.

3- از وضعيت موجود راضي نباشيد. باور داشته باشيد كه هميشه راه بهتري هم وجود دارد. كايزن!

4- اگر مرتكب اشتباه شديد، بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآييد.

5- براي تحقق هدف به دنبال كمال مطلوب نگرديد. اگر60%از تحقق هدف اطمينان داريد دست بكار شويد.

6- براي پي بردن به ريشه مشكلات 5 بار بپرسيد چرا؟

7- سعي نكنيد از دفتر كار خود مشكلات محيط را حل كنيد. بلكه به محل واقعي آن مراجعه كنيد.

8- هميشه براي حل مشكل از داده و اطلاعات كمي و به روز استفاده كنيد.

9- براي حل مشكل بلافاصله به دنبال هزينه كردن نباشيد. بلكه از خرد خود استفاده كنيد. اگر عقلتان به جايي نمي رسد، آن را در همكارانتان بجوييد و از خرد جمعي استفاده كنيد.

و...

كلاس مجازي

بنابر اعلام وان سرور، يكي از جنبه‌هايي كه در فضاي مجازي به‌شدت رو به گسترش است و اكنون حتي دانشگاه‌هاي معتبر كشور و جهان به آن روي آورده‌اند، كلاس مجازي آموزشي است كه مورد استقبال مخاطبان در سراسر جهان قرار گرفته است. براي شركت در كلاس هاي مجازي سايت ذهن كليك كنيد.

مزاياي كلاس‌هاي آنلاين

۱- دانش‌آموزان در محدوده جغرافيايي كه در آن زندگي مي‌كنند محدود نمي‌شوند.
۲- تحقيقات نشان داده، يادگيري الكترونيكي ذاتا توجه دانش‌آموز را بيشتر جلب مي‌كند و ويژگي تعاملي بودن بيشتري دارد.
۳- افزايش سطح مسئوليت‌پذيري و نظم خودجوش
۴- قدرت انتخاب بيشتر موضوعات درسي در كلاس آنلاين
۵- صرفه‌جويي در هزينه‌هايي مثل رفت‌وآمد به آموزشگاه و تهيه مسكن در شهرهاي ديگر براي حضور در كلاس‌هاي آموزشي

به‌طوركلي كلاس‌هاي مجازي بدان معني است كه ديگر شما مجبور نيستيد به كلاس برويد و اين يعني زمان كمتري را در راه‌ها و اتوبوس و مترو مي‌گذرانيد و زمان بيشتري را صرف تحصيل مي‌كنيد. همچنين بدون نگراني از وضع آب و هوايي و آلودگي شهر به‌راحتي مي‌توانيد در كلاس‌هاي خود حاضر شويد.

انواع كلاس آنلاين

افراد شركت‌كننده در كلاس‌هاي آنلاين معمولاً دانش‌آموزان و مدرسان هستند و از اين لحاظ كلاس مجازي به دو دسته كلاس آنلاين بدون نظارت و كلاس آنلاين با نظارت تشكيل مي‌شود.

كلاس مجازي بدون مدرس (ويدئو محور)

در كلاس مجازي بدون نظارت مدرس تنها يادگيري دانش‌آموزان را ارزيابي مي‌كند و گاهي اوقات اصلاً مدرسي وجود ندارد. اين را يك كلاس آنلاين بدون نظارت مي‌نامند كه در آن دانش‌آموزان با موارد آموزشي آماده‌شده و بدون كمك مدرس به يادگيري مي‌پردازند.

كه اساساً يك دوره آموزشي الكترونيكي خصوصي است كه مي‌تواند آزمون آنلاين خودكار هم داشته باشد . در اين كلاس‌ها معمولاً يك پرده‌نگار به دانش‌آموزان ارائه مي‌شود تا مطالعه كنند يا يك آموزش ويدئويي تماشا كنند كه از اين نوع كلاس به‌وفور مي‌توانيم در يوتيوب مشاهده كنيم .

كلاس آنلاين با حضور مدرس (كلاس زنده)

اين نوع كلاس تحت نظارت و رهبري مدرس قرار دارد و به تعريف كلاس سنتي نزديك‌تر است. در اين كلاس‌ها درس به‌صورت آنلاين و در تاريخ خاصي اجرا مي‌شود و دانش‌آموزان از طريق ويديو كنفرانس در كلاس حضور دارند و در اين نوع كلاس دانش‌آموز و مدرس مي‌توانند در كلاس درس با يكديگر تعامل داشته باشند.

 

اموزش مجازي

آموزش آنلاين، يادگيري برنامه ريزي شده اي است كه در آن معمولاً يادگيري و آموزش در محيط هاي جدا از هم صورت مي گيرند. به همين دليل آموزش آنلاين، به تكنولوژي هاي ارتباطي و نهادي براي طراحي و برنامه ريزي آموزش نيازمند است.

براي شركت در اموزش هاي مجازي دقيق و كاربردي كليك كنيد.

يادگيري آنلاين فقط بر روي نياز هاي ياد گيرنده براي رابطه با مدرس تمركز مي كند، درحالي كه آموزش آنلاين بايد شامل دو طرف ارتباط، يعني مدرس و ياد گيرنده باشد.


كلاس آنلاين يا سامانه آموزش مجازي يك محيط آموزش و يادگيري است كه در آن به شركت كننده ها آموزش از راه دور ارائه مي شود و آن ها مي توانند تنها در يك سيستم اينترنتي باهم ارتباط برقرار كنند، تعامل داشته باشند، سخنراني ها و ارائه ها را مشاهده كنند و در مورد آن بحث كنند و  با كار گروهي با منابع آموزشي درگير شوند.

اين محيط اغلب با يك سيستم وب كنفرانس كار مي كند كه به چندين كاربر اجازه مي دهد كه در زمان مشابهي به اينترنت متصل شوند كه به كاربران اجازه مي دهد كه از هر نقطه اي كه هستند در كلاس آنلاين شركت كنند.

چرا آموزش آنلاين را انتخاب مي كنيم؟ 

براي تحصيل در يك آموزشگاه آنلاين يا شركت در يك دوره آنلاين، نيازي نيست كه حتماً مسافتي طولاني را طي كنيم. در مورد دانشگاه آنلاين و مجازي هم اين موضوع بيشتر تاثير دارد. هزينه هاي سرسام آور زندگي در يك شهر غريب يا هزينه هاي رواني دوري از خانه و خانواده، مي تواند هر كسي را منصرف كند.

همه اين ها را بايد به هزينه هاي تحصيل در يك آموزشگاه يا دانشگاه اضافه كنيد تا متوجه بشويم كه چه فشاري را از نظر مالي و رواني بايد تحمل كنيم تا يك مدرك دانشگاهي بگيريم. آموزشگاه آنلاين به ما كمك مي كند كه فاصله هاي فيزيكي را حذف كنيم و از هر جاي كشور يا دنيا، يك دوره آموزشي را به صورت آنلاين بگذرانيم.

حذف مشكل انتظار تا شروع دوره

مسئله بعدي در مورد آموزش مجازي و انلاين كه حل شده است، مشكل انتظار تا شروع دوره است. خيلي از دوره هاي آموزشي، در يك بازه زماني مشخص و از قبل تعيين شده برگزار مي شوند. بنابراين انتظار كشيدن تا شروع دوره باعث مي شود كه يا فراموش كنيم كه در دوره جديد ثبت نام كنيم، يا در هنگام شروع دوره جديد، زمان هاي خالي مان تغيير كند. همه اينها، مشكلات زماني اموزش سنتي هستند.

بهترين آموزشگاه هاي آينده كدامند؟

بهترين آموزشگاه هاي آينده، آموزشگاه هايي هستند كه مي توانند فاصله هاي فيزيكي و زماني را حذف كنند تا هر كسي از هر مكان و زماني، بتواند يك دوره آنلاين را بگذراند. اگر تا قبل از اين، صرفاً يك مطلب آموزشي به صورت ويديويي يا تصويري يا متني روي اينترنت پيدا مي شد، امروز اين مسئله فراتر هم رفته است.

مزاياي آموزش مجازي :

۱٫ امكان دسترسي دانش آموزان در هر زمان و هر مكان

۲٫ هزينه پايين نسبت به دانشگاه هاي واقعي

۳٫ امكان ساخت دروس توسط اساتيد در هر زمان و هر مكان

۴٫ امكان حضور در كلاس هاي آنلاين

۵٫ امكان برقراري ارتباط با استاد و ديگر دانش آموزان

۶٫ امكان استفاده از كلاس هاي به تعداد نامحدود

منبع: https://virgool.io/@startupacademy.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-uji5tiembmgi

پادكست چيست؟

پادكست (به انگليسي: Podcast) يا پادپخش يا تدوين صوتي انتشار مجموعه‌اي از پرونده‌هاي رسانه ديجيتال است؛ كه توزيع آن در اينترنت با استفاده از خوراك(RSS) صورت مي‌گيرد، و توسط كاربران معمولاً بر روي يك پخش‌كنندهٔ موسيقي ديجيتال قابل دريافت و پخش است.

سايت ذهن مقاله اي كامل و جامع در زمينه پادكست تهيه كرده است كه پيشنهاد ميكنم مطالعه كنيد.

اين روش ارائهٔ محتوا در سال ۲۰۰۴ محبوبيت و گسترش يافت؛ و گاه به آن راديوي اينترنتي گفته مي‌شود. پادكست‌ها مي توانند 1 دقيقه از يك قطعه خبري، تا يك مصاحبه عميق 3 ساعته فركانس، از روزانه تا ماهانه باشند. پادكست آموزشي , پادكست مذهبي, پادكست روانشناسي و پادكست هنري از انواع پادكست هاي رايگان هستند.

براي دريافت آن، معمولاً از برنامه‌هاي خبرخوان كه از خدمات وب استفاده مي‌كنند استفاده مي‌شود؛ و بر روي رايانه‌هاي خانگي يا پخش‌كننده‌هاي موسيقي ديجيتال قابل پياده‌سازي است. قابل ذكر است كه عمل دريافت پادكست را پادكچ (به انگليسي: Podcatch) مي‌گويند.

ريشه‌شناسي

پادكست از تركيب دو واژه آي پاد و برادكستينگ ساخته شده‌است.

واژه پادكست

واژهٔ پادكست از هم‌آميزي واژه‌هاي iPod (آي‌پاد) و broadcasting (پخش گسترده) پديد آمده است. هر چند عده‌اي نيز پادكست را سرواژه كلمات (Personal On-Demand Narrowcasting)مي‌دانند كه واژه NarrowCasting به معني ارسال محدود در مقابل broadcasting به معني ارسال به صورت كلان به كار رفته است.

واژه‌نامهٔ جديد آمريكايي آكسفورد واژهٔ پادكست را برترين واژهٔ سال ناميده است. اين لغتنامه تعريف لغوي اين واژه را نيز بدين شكل آورده:

«برنامه‌اي راديويي يا مشابه كه ديجيتالي ضبط شده و جهت بارگيري براي دستگاه‌هاي شخصي پخش صدا در اينترنت گذاشته مي‌شود.»

پادكست، چرا؟

شايد بپرسيد كه چرا بايد به پادكست گوش بديم؟ بزرگترين مزيت پادكست حداقل براي من اينه كه وقت‌هايي كه امكان مطالعه ندارم، مثل وقتي كه پشت فرمون هستم يا دارم پياده‌روي مي‌كنم يا تو اتوبوس شلوغ وايسادم، مي‌تونم محتواهاي مورد علاقه و مفيدي كه دوست دارم رو گوش بدم. پس ما ميتونيم از وقت مرده‌مون استفاده مفيد كنيم.

براي من؛ ترافيك، ظرف‌شستن، پياده‌روي، شلوغي اتوبوس، همه اينها تبديل شده به فرصتي براي يادگرفتن[من به اين طريق تونستم تا حالا چند تا پادكست خيلي خوب تو زمينه كارآفريني و استارتاپ‌ها (كه زمينه مورد علاقم هست) گوش بدم و كلي مطلب ياد بگيرم.

شايد اگه دوتا از اون پادكست‌ها رو مطالبش رو جمع كني به اندازه دو تا كتاب خيلي قطور كلفت مطلب مفيد داشته باشه. ديگه از ترافيك متنفر نيستم و خيلي آروم ميرونم تا پادكست تا مقصد تموم بشه ???? اين مهم‌ترين دليل پادكست گوش دادنه كه به نظرم به حد كافي مفيد و قانع كننده هست. حالا اينكه پادكست‌هاي جذاب باشه يا كتاب‌هاي صوتي انتخاب شماست (كه اين روزها خوشبختانه خيلي خوب و زياد فراهم هست).]

امتياز ديگه‌اي كه براي پادكست گوش دادن ميشه متصور شد تقويت قوه شنيداري براي ياد گرفتن زبان‌هاي خارجي ميتونه باشه. از اونجايي كه كلي پادكست براي آموزش زبان‌هاي مختلف وجود داره و اكثر پادكست‌هاي حرفه‌ايِ انگليسي زبان، اسكريپت صحبت‌ها رو هم دارند در نتيجه يكي از بهترين گزينه‌ها براي تقويت زبان ديگه هست.

 

 

ترجمه كتاب

مراحل ترجمه كتاب در ايران هميشه براي كساني كه براي بار اول قصد ترجمه كتاب دارند، جاي سوال بوده است؛ به طوري كه از زمان انتشار پست‌هاي براي ترجمه كتاب، ابتدا از ناشر اجازه بگيريد! و چطور بفهميم كتابي قبلاً ترجمه نشده است؟ براي ترجمه كتاب خود بايد به سايت هاي معتبري اين كار را بسپاريد سايت ذهن در مسير همراه شما است.

تا امروز بيشتر از ۲۰۰ كامنت و اي‌ميل درباره مراحل ترجمه كتاب دريافت كرده‌ام. در اين پست مي‌خواهم به اين سوال جواب بدهم كه مراحل ترجمه كتاب در ايران چيست.

انتخاب كتاب مناسب براي ترجمه

اولين گام در ترجمه كتاب، انتخاب كتاب مناسب براي ترجمه است. كلمه «مناسب» در اينجا براي هر مترجمي، معني متفاوتي دارد. يك مترجمي كتابي را مناسب مي‌داند كه خوب بفروشد و يكي ديگر كتابي را مناسب مي‌بيند كه باعث تقويت رزومه‌اش در جلسه مصاحبه دكترا شود و يكي ديگر كتابي را مناسب مي‌داند كه واقعاً از نظر محتوايي و علمي براي خواننده‌هايش مفيد باشد.

راه‌هاي مختلفي براي انتخاب كتاب مناسب براي ترجمه وجود دارد كه در نوشته‌هاي بعدي به آن خواهم پرداخت. پيشنهاد مي‌كنم قبل از شروع كار ترجمه كتاب، پست موانع و سختي‌هاي نوشتن كتاب چيست؟ را حتماً بخوانيد.

پيدا كردن ناشر سرمايه‌گذار

گام بعدي بعد از انتخاب كتاب، پيدا كردن ناشري است كه حاضر شود با سرمايه خودش كتاب شما را بعد از آماده‌سازي، چاپ و منتشر كند. بديهي است كه مي‌توانيد به دلايلي مانند عجله داشتن، كل هزينه‌هاي چاپ كتاب را خودتان بدهيد.

براي پيدا كردن ناشر سرمايه‌گذار معمولاً بايد حدود ۲۵ درصد كتاب را ترجمه و تايپ كنيد و به همراه يك پروپوزال خوب كه شامل جامعه هدف، دلايل ترجمه كتاب، دلايل موفقيت كتاب و… را به ناشران مرتبط با موضوع كتاب نشان بدهيد و آن‌ها را به سرمايه‌گذاري ترغيب كنيد.

اين مرحله شايد سخت‌ترين مرحله ترجمه كتاب باشد؛ پس نااميد نشويد و تمام تلاش‌تان را بكنيد. در اين مرحله قراردادهاي مختلفي بين مترجم و ناشر بسته مي‌شود: مثلاً ممكن است درصدي از قيمت پشت جلد كتاب براي مترجم اختصاص داده شود و يا ناشر براي هميشه كل امتياز كتاب را از مترجم بخرد.

هزينه ترجمه كتاب چقدر است؟ آيا ويرايش كتاب گران است؟

واقعيت اين است كه دنياي كتاب و نشر جهاني بسيار ساده و در عين حال پيچيده است. ساده با اين واقعيت كه تقريباً براي همه قابل دسترسي است. مي توانيد متني را ترجمه يا كتاب بنويسيد و خود را مترجم و نويسنده بناميد. اما اين لزوما شما را به يك متخصص در جهان كتاب و ترجمه تبديل نمي كند.

هزينه ترجمه كتاب يا هزينه ويرايش كتاب ترجمه شده نيز مي تواند متفاوت باشد. بسته به حجم و هنگام ترجمه يا ويرايش كتاب ، ممكن است حقوق كم يا زياد داشته باشيد.

براي ترجمه تخصصي كتاب معمولاً لازم است كه مبلغ كافي هزينه شود. چرا؟ زيرا اگر وقت كافي براي ترجمه صرف نشود ، وقت و انرژي زيادي براي ويرايش كتاب صرف مي شود. بديهي است كه اختصاص دادن وقت و انرژي براي انجام چنين كارهايي مستلزم جبران خسارت از طريق دستمزدها است.

اين بدان معناست كه اگر با يك نيروي متخصص سروكار داريد كه وقت و تلاش زيادي را صرف مي كند ، هزينه ترجمه كتاب تخصصي يا استخدام مترجم براي اين كتاب بسيار زياد خواهد بود.

ترجمه كتاب مي تواند براي اهداف مختلف انجام شود. به عنوان مثال ، بعضي اوقات از ترجمه كتاب به عنوان پايان نامه استفاده مي شود و بعضي اوقات براي مقاصد ديگري نيز استفاده مي شود مانند ترجمه كتاب براي كسري خدمت سربازي و … در اين موارد ، بايد ديد كه ترجمه كتاب به اين هدف چقدر هزينه دارد.

اين قيمت همچنين با توجه به حجم و زمان و تخصصي بودن متن تعيين مي شود. كيفيت كار مترجمان مختلف بسيار متفاوت است. فقط به دليل اينكه كسي در اين بازار فعال است ، شما نمي توانيد از كيفيت كار آنها اطمينان داشته باشيد.

بنابراين ، اگر ترجمه ها و ويرايش سفارشات را براي پروژه هاي مهم اختصاص مي دهيد ، بايد مراقب باشيد گزينه مناسبي را انتخاب كنيد و به قول آنها ، كار را به متخصص بسپاريد.

واقعيت اين است كه فرايند ترجمه كتاب به گونه اي است كه علاوه بر تسلط بر زبان مبدا و هدف، نياز به توانايي دور زدن مفاهيم و محتواي متن دارد. اين بدان معناست كه اگر مترجمي با سواد باشد ، قطعاً كار ترجمه را بهتر و دقيق تر براي شما انجام خواهد داد.

اما اگر مترجمي كار شما را انجام دهد كه به اندازه كافي درك خوبي از انواع نگارش نداشته باشد ، مطمئناً كيفيت كار وي از سطح يك فرد باسواد و آگاه پايين تر خواهد بود.

 

طرح كسب و كار

طرح كسب‌وكار، (به انگليسي: business plan) يك نوشتهٔ رسمي است كه اهداف كسب‌وكار را تعيين، دلايل امكان تحقق اهداف را ذكر و برنامه‌هايي كه براي رسيدن به اهداف دنبال مي‌شوند را ارائه مي‌كند. همچنين ممكن است شامل اطلاعاتي دربارهٔ پيشينهٔ سازمان و تيم مجري طرح باشد.

طرح كسب‌وكار سندي مكتوب است كه جزئيات كسب‌وكار پيشنهادي را مشخص مي‌كند. اين سند بايد ضمن تشريح موقعيت كنوني، نيازها، انتظارات و نتايج پيش‌بيني شده را شرح دهد و كليه جوانب آن را ارزيابي كند.

چرا به يك طرح كسب وكار نياز داريم؟

دلايل زيادي براي نياز به يك طرح كسب وكار وجود دارد، اين دلايل با توجه به نوع كسب وكار و هدف از نوشتن طرح كسب وكار دچار تغيير مي شود. نقطه اشتراك همه كسب وكارها ضرورت وجود طرح كسب و كار است. از اين گذشته، چگونه مي توانيد بدون يك چنين برنامه مكتوبي به كسب وكارتان رونق ببخشيد؟

• اگر مي خواهيد براي دريافت وام بانكي اقدام كنيد، براي كسب وكار خود سرمايه‌گذار جذب كنيد يا شريك تجاري بياوريد، وجود يك طرح كسب وكار ضروري است.

• بدون درك بازار هدف خود نمي‌توانيد به ايده‌اي تجاري متناسب با شرايط برسيد، در مورد رقبا تحقيق كنيد، و تحليل امكان‌سنجي را براي همه بخش‌هاي يك طرح كسب و كار انجام دهيد.

• يك طرح كسب وكار خوب، علاوه بر مشخص كردن موقعيت فعلي و موقعيت مطلوب و دلخواه شما، اقدامات لازم براي رسيدن به موقعيت دلخواه را نيز معين مي كند.

ابزارهايي كه به شما كمك مي‌كنند تا طرح كسب وكار خود را بهبود بخشيد.

خلق يك طرح كسب وكار به زمان و توجه متمركز نياز دارد. ابزارهايي براي برنامه ريزي طرح كسب وكار وجود دارد كه به ساده‌سازي روندها كمك مي كنند و بسياري از آن ها به صورت رايگان در دسترس هستند.

قالب هاي كلي براي طرح كسب وكار وجود دارد: از جمله قالب طرح كسب وكار سنتي و قالب طرح كسب وكار ساده يا تك صفحه اي. همچنين آموزش هاي مرتبط در اين زمينه نيز در دسترس هستند مانند آموزش برنامه ريزي كسب وكار ويديويي.

ابزارهاي آنلاين جامع را فراموش نكنيد مثل ابزار بيزينس پلن SBA و سرويس‌هايي مانند RocketLawyer كه با فرمت و سازمان‌دهي طرح كسب وكارتان باعث صرفه جويي در زمان مي شود. همان‌طور كه طرح كسب و كار كوچك خود را شروع كرديد، اين ابزارهاي فرعي طرح كسب وكار را هم كشف كنيد تا ببينيد چطور مي‌توانيد اين فرآيند را ساده‌تر كنيد.

اشتباهي كه بسياري از صاحبان كسب وكار مرتكب مي شوند اين است كه يك بيزنس پلن مي‌نويسند زيرا به آن‌ها گفته شده است به يك بيزينس پلن نياز دارند و در نهايت به طور كلي آن را فراموش مي كنند.

پس از ايجاد يك طرح كسب وكار، آن را به عنوان يك ابزار داخلي در نظر بگيريد و به صورت پيوسته در كسب وكارتان از آن بهره ببريد. در صورت لزوم طرح كسب وكارتان را به روز كنيد تا متناسب با تغييرات و در حين اجراي كار نيز از آن بهره ببريد.

به خاطر داشته باشيد كه موثرترين طرح كسب وكاري به عنوان يك سند زنده و پويا مورد استفاده قرار مي گيرد و در تصميم گيريتان به شما كمك مي كند و كسب وكارتان را در مسير صعودي نگه مي دارد.

منبع: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B7%D8%B1%D8%AD_%DA%A9%D8%B3%D8%A8%E2%80%8C%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B1

 

 

راه اندازي كسب و كار

در روسيه، كلمه “كسب و كار” مترادف با كارآفريني است، در انگليسي اين واژه به معناي “كسب و كار” است. ماهيت اين پديده اين است كه سود را از هر شغل استخراج كند.

براي مطالعه مقاله راه اندازي كسب و كار سايت ذهن كليك كنيد.

كسب و كار يك فعاليت اقتصادي مرتبط با خطرات است، كه كسب و كار مسئوليت آنها را بر عهده مي گيرد. بازرگان در همان زمان داراي استقلال در تصميم گيري و در سازماندهي كسب و كار خود است. كسب و كار، به عنوان يك پديده اقتصادي، مسئوليت قانوني، مالي و مالكيت، ماهيت سيستماتيك سود است.

در هر ايالت، قوانين مربوط به فعاليت هاي كارآفرينان وجود دارد، اما در هر صورت آنها براي ثبت قانوني و پرداخت ماليات بر سود، فراهم مي كنند.

راهكارهايي براي راه اندازي كسب و كار

مواجهه با بهانه ها :

افراد زيادي در دنيا هستند كه روياي راه اندازي يك كمپاني و تجارت را در سر مي پرورانند اما هرگز اين كار را انجام نمي دهند. دليل آن هم وجود ترس ها و بهانه هايي است كه به دليل قبول نكردن مسئوليت ها دارند و در واقع براي شروع نكردن يك كار و راه اندازي نكردن يك تجارت مي توان هزاران دليل آورد.

رئيس بودن مي تواند ترسناك هم باشد كه در بيشتر موارد، صاحبان تجاري ازخطرات اين كار مي ترسند اما بايد بهانه هاي خود را شناسايي كرده و درصدد رفع آن ها بربياييد. اين بهانه ها مانند يك سرعت گير عمل مي كنند و بايد يك بار ديگر علايق خود را براي راه اندازي تجارت مرور كنيد و راه حلي را براي كنار گذاشتن افكار منفي بيابيد.

هر چيزي را جذب كنيد:

به چيزهايي كه از خانواده ، دوستان، متخصصان يا حتي خودتان مي شنويد ، گوش دهيد.

در واقع بايد افكار بكر ديگران را بقاپيد و سعي كنيد كه ايده هايي را كه به دستتان مي رسد را در ذهنتان به مرحله اجرا برسانيد. تمام منابعي كه داريد را يادداشت كنيد تا به موقع از آن ها استفاده كنيد.

زماني كه از شروع كار تجاري خود به ديگران خبر مي دهيد ، زبان بدن آن ها را به خاطر بسپاريد. ببينيد كه سعي دارند شما را تشويق كنند يا در كار تان كار شكني كنند ؟

حتما از آن ها بخواهيد كه با شما صادق باشند و ايده هاي خود را مطرح كنند. قدرت توصيه ها و نظرات ديگران را هرگز فراموش نكنيد زيرا اين افراد از ديد يك مشتري نظر مي دهند.

خود را ارزيابي كنيد.

بياييد با ابتدايي ترين سؤال شروع كنيم:چرا مي خواهيد يك تجارت شروع كنيد؟

بياييد با مهم ترين سوال شروع كنيم:چرا مي خواهيد يك كسب وكار را آغاز كنيد؟ از اين سوال براي اين كه چه نوع كسب وكار مي خواهيد را آغاز كنيد استفاده كنيد.

در اين هنگام از خودتان سوالات بيشتري بپرسيد تا به شما كمك كنند تا با نوع كسب و كاري كه مي خواهيد شروع كنيد بيشتر آشنا شويد و آنچه كه لازم است داشته باشيد.

اين سوالات شامل:

چه مهارت هايي داريد؟

شور و اشتياق تان در كجا نهفته است؟

حوزه تخصص شما كجاست؟

چقدر مي توانيد هزينه كنيد؟

چقدر سرمايه لازم داريد؟

آيا شما حاضر هستيد يك كارآفرين باشيد؟

هنگام پاسخ گويي به اين سوالات با خود صادق باشيد چرا كه اين صداقت يك پايه براي هر كاري كه شما را به سمت جلو حركت مي دهد، ايجاد مي كند

به يك ايده كاري فكر كنيد:

آيا شما يك ايده كاري كاملا متفاوت داريد؟

داشتن ايده اصلي ترين گام براي شروع است در اين زمينه نكاتي داريم كه شامل :

گام بعدي را از خود بپرسيد :

چه تكنولوژي يا پيشرفتي به زودي معرفي مي شود و چگونه آن چشم انداز كسب وكار را آنطور كه مي شناسيد تغيير خواهيد داد؟ مي تواني از اين تغيير جلوتر برويد ؟

مهارت هايتان را وارد زمينه جديد كنيد:اين كاري است كه بسياري از شركت ها و صنايع هميشه انجام مي دهند در اين موارد، چشم اندازهاي جديد مي تواند تفاوت ها را ايجاد كند.

از روش بهتر، ارزان تر و سريع تر استفاده كنيد :آيا ايده تجاري شما جديد نيست؟ اگر اينطور است، درباره پيشنهادها فعلي فكر كنيد و بر روي نحوه ايجاد چيزي بهتر، ارزان تر يا سريع تر تمركز كنيد.

پس وارد جامعه شويد با افراد متفاوت گفت و گو كنيد و از آن ها سوالاتي در اين زمينه بپرسيد، از كارآفرينان ديگر مشاوره بگيريد، ايده هاي تحقيق آنلاين را بررسي و يا از هر روشي كه براي شما مناسب تر است استفاده كنيد.

تجارت خود را توسعه دهيد :

ميليونها روش براي رشد وجود دارد شما مي توانيد دركنار كارخود كسب وكار ديگري را به دست بگيريد، يك بازار جديد را هدف قرار دهيد، و پيشنهادهاي خود را گسترش دهيد.

 

 

اموزش بازاريابي

بازاريابي يا ماركتينگ (به انگليسي: Marketing) مطالعه و مديريت روابط در تبادلات است. بازاريابي فرآيند شناسايي، پيش‌بيني و ارضاي نيازها و خواسته‌هاي مشتري است. از آنجايي كه از بازاريابي براي جذب مشتري‌ها استفاده مي‌شود اين فعاليت از اجزاي اصلي مديريت كسب و كار و بازرگاني محسوب مي‌شود. مقاله اموزش بازاريابي سايت ذهن  را از دست ندهيد.

 ممكن است بازارياب‌ها محصولي را به كسب و كارهاي ديگري بفروشند، كه به آن بازاريابي كسب و كار به كسب و كار يا B2B، يا اينكه محصول را مستقيماً به مصرف‌كننده‌ها بفروشند كه به آن بازاريابي B2C مي گويند.

بازاريابي بر پايه 4 مقوله اصلي:

• كالا يا خدمات
• توزيع
• قيمت‌گذاري
• ترويج

واژه بازاريابى نبايد به معنى قديمى آن، يعنى صرفاً فروختن، معنى و تعبير گردد ومعناى جديد اين واژه همانا تأمين نيازهاى مشترى است. شركت‌هاى امروزى با رقابت شديد روبه‌رو هستند و پاداش از آن شركتى خواهد بود كه بتواند به بهترين نحو ممكن، خواست‌هاى مشترى را درك و بالاترين منفعت را براى مشتريان هدف خود تأمين كند.

در محدوده بازار، اين مهارت‌هاى بازاريابى است كه شركت‌هاى حرفه‌اى را از شركت‌هاى غيرحرفه‌اى تفكيك مى‌كند.بازاريابى بعنوان فرآيندى مديريتى – اجتماعى تعريف مى‌شود كه بوسيلهٔ آن افراد و گروه‌ها از طريق توليد و مبادلهٔ كالا با يكديگر، به امر تأمين نيازها و خواسته‌هاى خود اقدام مى‌كنند

براى روشن شدن اين تعريف بايد بدواً اصطلاحات مهم نياز، خواسته، تقاضا، كالا، مبادله، معامله و بازار را بررسى كرد. نيازهاى انسان، يكى از مفاهيم اساسى بازاريابى است. احساس محروميت همان نياز است. انسان داراى نيازهاى پيچيده‌اى است.

اين نيازها شامل نيازهاى فيزيكى يا نياز به غذا، پوشاك، گرما و سرما، امنيت و … نيازهاى اجتماعي، نظير نياز به احساس تعلّق و محبت و نيازهاى شخصي، مانند دانستن و اظهار وجود هستند.

منبع: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C

اموزش بازاريابي

بازاريابي يا ماركتينگ (به انگليسي: Marketing) مطالعه و مديريت روابط در تبادلات است. بازاريابي فرآيند شناسايي، پيش‌بيني و ارضاي نيازها و خواسته‌هاي مشتري است. از آنجايي كه از بازاريابي براي جذب مشتري‌ها استفاده مي‌شود اين فعاليت از اجزاي اصلي مديريت كسب و كار و بازرگاني محسوب مي‌شود. مقاله اموزش بازاريابي سايت ذهن  را از دست ندهيد.

 ممكن است بازارياب‌ها محصولي را به كسب و كارهاي ديگري بفروشند، كه به آن بازاريابي كسب و كار به كسب و كار يا B2B، يا اينكه محصول را مستقيماً به مصرف‌كننده‌ها بفروشند كه به آن بازاريابي B2C مي گويند.

بازاريابي بر پايه 4 مقوله اصلي:

• كالا يا خدمات
• توزيع
• قيمت‌گذاري
• ترويج

واژه بازاريابى نبايد به معنى قديمى آن، يعنى صرفاً فروختن، معنى و تعبير گردد ومعناى جديد اين واژه همانا تأمين نيازهاى مشترى است. شركت‌هاى امروزى با رقابت شديد روبه‌رو هستند و پاداش از آن شركتى خواهد بود كه بتواند به بهترين نحو ممكن، خواست‌هاى مشترى را درك و بالاترين منفعت را براى مشتريان هدف خود تأمين كند.

در محدوده بازار، اين مهارت‌هاى بازاريابى است كه شركت‌هاى حرفه‌اى را از شركت‌هاى غيرحرفه‌اى تفكيك مى‌كند.بازاريابى بعنوان فرآيندى مديريتى – اجتماعى تعريف مى‌شود كه بوسيلهٔ آن افراد و گروه‌ها از طريق توليد و مبادلهٔ كالا با يكديگر، به امر تأمين نيازها و خواسته‌هاى خود اقدام مى‌كنند

براى روشن شدن اين تعريف بايد بدواً اصطلاحات مهم نياز، خواسته، تقاضا، كالا، مبادله، معامله و بازار را بررسى كرد. نيازهاى انسان، يكى از مفاهيم اساسى بازاريابى است. احساس محروميت همان نياز است. انسان داراى نيازهاى پيچيده‌اى است.

اين نيازها شامل نيازهاى فيزيكى يا نياز به غذا، پوشاك، گرما و سرما، امنيت و … نيازهاى اجتماعي، نظير نياز به احساس تعلّق و محبت و نيازهاى شخصي، مانند دانستن و اظهار وجود هستند.

منبع: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C

اموزش مديتيشن

مديتيشن / ذهن‌آگاهي به اين معني است كه توجه بيشتري به مكاني كه در آن قرار داريد و كاري كه در حال انجامش هستيد داشته باشيد.تمرين مديتيشن را بدون زياده‌روي در واكنش به محيط يا دستپاچه شدن نسبت به آنچه در حال وقوع در اطراف شماست، انجام دهيد. با مقاله اموزش مديتيشن همراه باشيد.

ذهن‌آگاهي خصوصيتي طبيعي است كه در ذات همه ما وجود دارد. اين ويژگي هر زماني كه برايش وقت بگذاريم، در دسترس ماست. 

هنگامي كه ما ذهن‌آگاهي / مديتيشن را تمرين مي‌كنيم، در حقيقت در حال تمرين هنري براي ايجاد فضايي براي خودمان هستيم – فضايي براي فكر كردن، فضايي براي نفس كشيدن، فضايي مابين خود و واكنش‌هايي كه داريم.

اصول اوليه آموزش مديتيشن/ مراقبه ذهن

۱. براي آموزش مديتيشن هيچ نيازي به خريد وسيله خاصي وجود ندارد.

هر جا كه بخواهيد مي‌توانيد مديتيشن را تمرين كنيد و براي آموزش آن نيازي به كوسن يا تخت خاصي نيست. تنها چيزي كه نياز داريد اين است كه هر روز زمان و مكان مختصري را براي افزايش مهارت‌هاي ذهن‌آگاهي خود اختصاص دهيد.

۲. در طي مديتيشن هيچ روشي براي خاموش كردن و ساكت كردن ذهن وجود ندارد.

هدف از آموزش مديتيشن خاموش كردن ذهن نيست. قرار نيست حالت روحي خاص يا ارتباط با جهان ماورا را تجربه كنيد. در اينجا هدف نيست. تنها كاري كه قرار است انجام دهيد اين است كه بدون قضاوت به لحظه فعلي توجه كنيد. به نظر مي‌رسد آسان است، درست است؟

۳. در هنگام مديتيشن ذهن شما به ناكجا سير خواهد كرد و حواستان پرت خواهد شد.

در همان حين كه در حال توجه به آنچه در لحظه كنوني در بدن و ذهنتان مي‌گذرد، متوجه خواهيد شد كه افكار زيادي در سرتان مي‌گذرد. ممكن است ذهنتان به دنباله موضوعي را كه ديروز اتفاق افتاده است، بيانديشد و يا دنبال ليست كارهايي كه قرار است انجام دهيد برود. به صورت كلي ذهن تمام سعي‌اش را خواهد كرد تا هر جايي به غير از لحظه كنوني باشد.

ذهن سرگردان (حواس‌پرت) چيز ترسناكي نيست، اين بخشي از هويت انسان است و سبب به وجود آمدن آن لحظه جادويي در حين آموزش مديتيشن مي‌شود – لحظه‌اي كه به اعتقاد محققان باعث مي‌شود مغز ما سالم‌تر و چابك‌تر شود.

اين لحظه همان زماني است كه شما به شكل آگاهانه متوجه حواس‌پرتي ذهن خود مي‌شويد. زيرا اگر بتوانيد متوجه شويد كه حواس ذهنتان پرت شده است، در ادامه قادر خواهيد بود كه ذهن خود را به لحظه كنوني بياوريد. هر چه بيشتر اين تمرين را انجام دهيد به همان ميزان احتمال اينكه اين كار را مجددا بتوانيد انجام دهيد بيشتر است.

و اين باعث مي‌شود زندگي شما از حالت خودكار خارج شود. (به عنوان مثال: بدون اينكه چيزي از مسير يادتان باشد به مقصد مي‌رسيد، يا وقتي صرفا مي‌خواهيد قبل از شام چيزي ميل كنيد، ناگهان مي‌بينيد كه دستتان به ته پاكت چيپس رسيده.)

۴. در حين مديتيشن ذهن قضاوت‌گر شما سعي بر كنترل اوضاع خواهد داشت.

از مهمترين اصول آموزش مديتيش اين است كه نبايد خودتان را قضاوت كنيد. همه ما در اينكه كما بيش به حرف‌هاي منتقد درون خود گوش مي‌دهيم، مقصر هستيم. (آن منتقدي كه چند بار جان ما را از خطر نجات داده است.) اما هنگامي كه تمرين مي‌كنيم تا در مورد قضاوت‌هاي خود كنكاش كنيم، مي‌توانيم نحوه نگاه كردنمان به مسائل و واكنش به آن‌ها را ياد بگيريم.

در هنگام آموزش مديتيشن، سعي‌تان بر اين باشد كه در مورد افكاري كه به ذهنتان خطور مي‌كند، قضاوت نكنيد. حواستان به قضاوتي كه در مورد افكار خود مي‌كنيد باشد و اگر متوجه هر نوع فكر شديد، صرفا به آن‌ها برچسب «فكر» بزنيد و اجازه دهيد گذر كنند. متوجه احساساتي كه اين افكار در بدن شما برمي‌انگيزند بشويد و اجازه دهيد آن احساسات هم عبور كنند. صرفا شاهد باشيد.

۵. كل داستان مديتيشن اين است كه توجه خود را بارها و بارها به لحظه كنوني بازگردانيد.

ظاهر عصب‌هاي ذهني ما طوري سيم‌كشي شده تا به شكل مداوم غرق در افكار شود. به همين دليل است كه در طي تمرين مديتيشن، بارها و بارها تمركز خود را به تنفس برمي‌گردانيم.

ما از تاثير نفس به عنوان لنگري كه متصل به لحظه كنوني است، استفاده مي‌كنيم. و هر بار كه توجه خود را به نفس خود بازمي‌گردانيم، توانمندي خود براي بازپس‌گيري كنترل بر توجه خود را افزايش مي‌دهيم.