اصل كايزن

توسعه فردي

اصل كايزن

كايزن يا بهبود مستمر پنجمين گامي است كه درهزينه يابي برمبناي هدف بر مي دارند و برعمليات كنترل هاي الزم اعمال مي شود تا باز هم هزينه ها كاهش يابند . مقصود ازاصول كايزن جست وجوي دائمي براي يافتن راه هاي جديد جهت كاهش دادن هزينه هاي فرايند توليد يك محصول كه داراي طرح وكاركرد مشخص است.

براي مطالعه مقاله اصول كايزن به سايت ذهن مراجعه كنيد.

هزينه يابي بر مبناي هدف و كايزن دو روش مكمل يكديگر هستند و براي كاهش دادن مستمر هزينه ها و افزايش ارزش محصوالت از ديدگاه مشتري مورد استفاده قرار مي گيرند. كايزن روند كاهش بهاي تمام شده محصولي است كه هم اكنون توليد مي شود .

كايزن يك شيوة مديريتي ژاپني است كه براساس ديدگاههاي دكتر دبليو . اي . دمينگ و دكتر جي.ام.جوران اساتيد رشتة مديريت در آمريكا شكل گرفته است و بعدها توسط ژاپني ها كليد قدرت رقابت آنها گرديد.

كايزن چيست ؟

كايزن در ژاپن طي جنگ جهاني دوم بوجود آمده است كه تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجي است.

در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمان ها الزم نيست به دنبال تغييرات انفجاري يا ناگهاني باشيم، بلكه هر نوع بهبود يا اصالح به شرط آنكه پيوسته و مداوم باشد، ارتقاي بهره وري را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد

معني اصلي واژه كايزن ساده و گوياست: كايزن يعني بهبود مستمر، بهبود مستمري كه تمامي افراد يعني مديران كاركنان و كارگران را در بر مي گيرد از مديريت باال گرفته تا پايين ترين قسمت ها .

فلسفه كايزن براين اصل استوار است كه شيوه زندگي انسان شامل زندگي شغلي، زندگي اجتماعي و زندگي خانوادگي بايد پيوسته و مداوم بهبود يابد.

فرهنگ كايزن و تعامل آن در بين اليه ها و سازمانهاي مختلف اجتماعي در ژاپن باعث شده است تا كارگر از مدير بياموزد و مدير از ايده هاي كارگر بهره مند گردد و هر كسي كه با ارائه بيشنهادات مداوم در بهبود و توسعه سهمي داشته باشد، مورد تشويق قرار مى گيرد.

پيام استراتژي كايزن

 در اين جمله خالصه ميشود كه حتي يك روز را نبايد بدون ايجاد نوعي بهبود در يكي از بخشهاي سازمان يا شركت سپري نمود. ارائه پيشنهادات الزاما ماهي يا سالي يكبار نيست بلكه مستمر است .

براي مثال شركت تويوتا كه يكي از شركتهاي بنام در بكار گيري كايزن است در سال 9111 , 0777كارمند اين شركت 00777پيشنهاد ارائه دادند كه 11 %آنها اجرايي شد. اين بهبود هاي مستمر ولي جزئي سر جمع نقش زيادي در باال بردن بهره وري, بهبود كيفيت,ايمني بيشتر و جلب رضايت مشتري دارد.

اصول بيست گانه مديريت در كايزن

1- نگوييد چرا اين كار انجام نمي شود. فكر كنيد چگونه مي توانيد آن را انجام دهيد.

2- در مورد مشكل به وجود آمده نگراني به خود راه ندهيد. همين الان براي رفع آن اقدام نماييد.

3- از وضعيت موجود راضي نباشيد. باور داشته باشيد كه هميشه راه بهتري هم وجود دارد. كايزن!

4- اگر مرتكب اشتباه شديد، بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآييد.

5- براي تحقق هدف به دنبال كمال مطلوب نگرديد. اگر60%از تحقق هدف اطمينان داريد دست بكار شويد.

6- براي پي بردن به ريشه مشكلات 5 بار بپرسيد چرا؟

7- سعي نكنيد از دفتر كار خود مشكلات محيط را حل كنيد. بلكه به محل واقعي آن مراجعه كنيد.

8- هميشه براي حل مشكل از داده و اطلاعات كمي و به روز استفاده كنيد.

9- براي حل مشكل بلافاصله به دنبال هزينه كردن نباشيد. بلكه از خرد خود استفاده كنيد. اگر عقلتان به جايي نمي رسد، آن را در همكارانتان بجوييد و از خرد جمعي استفاده كنيد.

و...

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.