با توجه به اينكه راضي نگه داشتن تمام آدمهاي اطرافمان غير ممكن است بايد گاهي با نهايت صداقت و صراحت وشجاعت كلمه “نه” را بكار ببريم تا خود آسيب نبينيم . دادن پاسخ نه براي كارفرمايان و رهبران كسب و كار نيز بسيار مهم است تا آنها بتوانند بدون آسيب رساندن به روابط كاري فعلي يا موقعيت آينده در شغلشان موفق شوند . در ادامه اين بخش به روش مهارت نه گفتن قبل از آسيب خوردن مي پردازيم.
پاسخ هاي مثبت هميشگي، دادن پاسخ منفي به شكل ضعيف ، دادن پاسخ منفي بدون توضيح و لحن بد برخي كارآفرينان كه تحت فشار قرار دارند، باعث بدتر شدن ماجرا شده و معمولا به احساس گناه مي انجامد.يك كارآفرين موفق بايد به تمام تعهداتش عمل كرده و توقعات ديگران را نسبت به خود مديريت كند.
نه! به همين سادگي بگوييد نه تا وظايفي را كه نميتوانيد انجام دهيد، قبول نكنيد. ممكن گاهي پاسخ منفي به همين سادگي نباشد. در اينجا توصيه هايي ارائه شده كه هنگام نه گفتن بايد به ياد داشته باشيد:
محترمانه برخورد كنيد. معمولا دلايل زيادي براي طرف مقابل وجود دارد كه ميخواهد شما درخواستي را قبول كنيد بنابراين در حالي كه محترمانه پاسخ منفي ميدهيد، با تعريف و تاييد تلاش فرد، احترام خود به خواسته او را نشان دهيد.
• خود را براي تكرار درخواست آماده كنيد. ممكن است تقاضاي مورد نظر چندين بار از شما درخواست شود و لازم است چندين بار پاسخ منفي خود را اعلام كنيد تا ديگران آن را بپذيرند. در اين شرايط فقط با ارامش همان پاسخ خود را (با ذكر دليل اوليه يا بدون آن) تكرار كنيد.
اگر عادت داريد هميشه پاسخ مثبت بدهيد، برايتان نه گفتن ممكن است دشوار باشد اما يادگيري مهارت نه گفتن بخش مهمي از مديريت استرس و تسهيل كردن زندگي است. با تمرين متوجه ميشويد نه گفتن برايتان آسان تر ميشود.
روش مهارت نه گفتن قبل از آسيب خوردن :
1- مرزهايي تعيين كنيد و پيش چشم همه براي اين حد و مرز احترام قائل شويد.
همكارانتان را با اولويت ها و محدوديت هاي كاري تان آشنا كنيد . قوانيني كه در زمان هاي آزاد براي خود تعيين كرده ايد نشكنيد و استثنا قائل نشويد. كارهاي شما با حرف هايتان بايد همخواني داشته باشند.
2- قبل از قبول يا رد كردن درخواست، زماني را به بررسي تقويم خود اختصاص دهيد.
قبل از پاسخ دادن به هر نوع درخواستي، تقويم را بررسي كنيد و با مديران ديگر مشورت كنيد . پاسخ مثبت يا منفي سريع سبب شكست در كارها و نابودي رابطه كاري مي شود. به تاريخ يا زمان وعده داده شده در هر شرايطي ، پايبند باشيد.
3- به حس ششم تان اعتماد كنيد.
مغز و بدن تان به ثبت اطلاعات درست تر از واكنشي احساسي و خوش بينانه يا عكس العملي منفي مي پردازند. پس عميق نفس بكشيد، ذهنتان را پاكسازي كنيد و واكنش غريزي خود را قبل از هر گونه پاسخي تجزيه و تحليل نماييد.
4- هم مزايا و هم معايب درخواست مورد نظر را با يكي از شركا در ميان بگذاريد.
اگر ملاحظاتتان با صداي بلند اعلام كنيد نشان دهنده اين است كه شما به تاثيرات پاسخ هاي مثبت و منفي تصميمتان انديشيده ايد . پاسخ مثبت سبب افزايش حجم كاري و پاسخ منفي سبب از دست رفتن موقعيت ها مي شود . حرف زدن در اين مورد زمان زيادي برايتان مي خرد.
منبع: https://namnak.com/%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D9%87-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%86.p35948
- ۴۰ بازديد
- ۰ نظر