بهترين كتاب مديريت

در بهترين كتاب هاي مديريت عناويني معرفي شده‌اند كه نكات زيادي را در رابطه با افراد، تيم‌ها و سازمان‌ها ياد مي‌دهند و در عين حال راهنمايي‌هاي مفيدي (گاهي به‌طور غيرمستقيم)، درباره روش‌هاي رهبري خوب در برابر رهبري بد ارائه مي‌كنند.

اينها تنها نمونه‌هايي محدود از ۱۱ هزار عنوان كتابي هستند كه هر ساله در آمريكا در زمينه كسب‌و‌كار منتشر مي‌شوند. بسياري از كتاب‌هاي نام برده شده در اين فهرست، بر اساس تحقيق نگاشته شده‌اند، برخي ديگر به جزئيات موضوعات پرداخته‌اند و فقط دو عنوان از آنها كتابچه‌هايي هستند كه كوتاه و جذاب نوشته شده‌اند تا خواندن آنها آسان باشد. در زير، فهرست و توضيح اين عنوان كتاب آورده شده‌اند:

عنوان كتاب: اصل پيشرفتThe Progress Principle، نويسنده: ترزا امابايل و استيون كرامر.

اين كتاب يك شاهكار مديريتي است كه بر پايه شواهد نوشته شده و مويد اين واقعيت است كه نكات كوچك داراي ارزش‌هاي بزرگ هستند.

عنوان كتاب: تاثير (Influence)، نويسنده: رابرت سايالديني.

اين يك كتاب كلاسيك درباره اين موضوع است كه مديران چگونه افراد را به انجام كارها تشويق كنند و چگونه در برابر تلاش‌ها براي قانع‌سازي خود ايستادگي كنند. اين كتاب به مدت بيش از ۲۵ سال براي تدريس در كلاس‌هاي دانشگاه استنفورد مورد استفاده قرار گرفته است.

عنوان كتاب: ساخته شده براي چسبيدن (Made to stick)، نويسنده: چيپ و دان هيث.

اين كتاب يك شاهكار مدرن است كه فقط چند سال پس از انتشار به يك اثر كلاسيك تبديل شد. در اين كتاب آمده است كه چگونه يك مدير ايده‌هايي را طراحي كند كه افراد آنها را به خاطر داشته باشند و به آنها عمل كنند. اين كتابي است كه افراد بارها از هم قرض مي‌گيرند و مي‌خوانند.

به علاوه، اين كتاب داراي بهترين جلد در ميان كتاب‌هاي مربوط به كسب‌و‌كار است. روي جلد اين كتاب نوار چسب پهني طراحي شده است كه وقتي روي آن دست مي‌كشيد واقعي به‌نظر مي‌رسد.

عنوان كتاب: تفكر سريع و كند (Thinking Fast and Slow)، نويسنده: دانيل كاهنمن.

گرچه نويسنده اين كتاب برنده جايزه نوبل شده است، اما اين كتاب به طرز شگفت‌انگيزي خواندني و قابل فهم است. اين كتاب درباره اين موضوع است كه ما انسان‌ها چگونه فكر مي‌كنيم و گر چه با اين هدف طراحي نشده است، اما نشان مي‌دهد كه چگونه و چرا بسياري از مطالبي كه در زمينه كسب‌و‌كار مي‌خوانيد، بي‌ارزشند.

عنوان كتاب: همكاري (Collaboration)، نويسنده: مورتن هانسن.

نويسنده اين كتاب، اثري ديگر را با همكاري جيم كالينز نوشته است به نام انتخاب بزرگ (Great By (Choice كه به‌عنوان يكي از پرفروش‌ترين كتاب‌ها معرفي شد. اما كتاب «همكاري» او نسبت به آن اثر پرفروش، از اهميت بيشتري برخوردار است.

منتقدان بر اين باورند كه اين بهترين كتاب درباره ايجاد سازماني است كه در آن افراد، اطلاعات خود را با يكديگر به اشتراك مي‌گذارند، با هم همكاري مي‌كنند و به هم در موفقيت كمك مي‌كنند.

عنوان كتاب: بشر براي فروش (To Sell is Human)، نويسنده: دان پينك.

شايد بپرسيد كه اين عنوان چه ارتباطي با مديريت و رهبري دارد؟ كتاب را بخوانيد. پينك به طرز ماهرانه‌اي در اين كتاب نشان داده است كه چگونه مي‌توان ديگران را رهبري كرد و به آنها انگيزه داد، چگونه مي‌توان از شهرت افراد و تيم‌ها و سازمان‌ها حمايت كرد و مشاغل موفقي ايجاد كرد.

در اين كتاب آمده است كه همه ما نياز داريم ايده‌ها، محصولات، راه‌حل‌ها و حتي خودمان را به افراد «بفروشيم». توانايي نويسنده كتاب به‌عنوان گوينده اين روش‌ها آنقدر زياد است كه دوست خواهيد داشت كل كتاب را يك روزه تمام كنيد.

عنوان كتاب: مسير بين درياها (The Path Between the Sees‌)، نويسنده: ديويد مك كولاو.

اين كتاب كه توسط يك تاريخدان به رشته تحرير درآمده است، درباره داستان ساخت كانال پاناماست. اين داستان جالب نشان مي‌دهد كه چگونه خلاقيت در ابعاد واقعا بزرگ مي‌تواند به وقوع بپيوندد.

كارهاي بزرگ پردردسر هستند و گاهي اوضاع بد پيش مي‌رود و افراد آسيب مي‌بينند اما در چنين شرايطي استعدادهاي خاص شكوفا مي‌شوند و كارهايي باورنكردني انجام مي‌دهند. اين كتاب نظر افرادي را كه فكر مي‌كنند همه ابداعات از شركت‌ها سر بر مي‌آورند، رد مي‌كند.

و همچنين قانون پاركينسون   نوشته: سي. نورث كوت پاركينسون

اين كتاب نظير كتاب اصل ديلبرت نگرش بد بينانه اي به كسب و كار دارد. اين كتاب رشد ديوان سالاري را به روش بذله گويانه اي مورد بررسي قرار مي دهد.

قانون پاركينسون قانون ساده ايست كه اعتقاد دارد كار به منظور پر كردن زمان موجود براي انجام آن كش مي آيد. در نتيجه شركت ها بدون تفكر در زمينه مقدار توليد خود رشد مي كنند.

به ادعاي نويسنده كارگزاران علاقه مندند تا زير دستان خود و نه رقبايشان را، چند برابر كنند. همچنين براي يكديگر كار مي تراشند.

زماني كه نيرو و توان صاحب منصبان در اثر كهنسالي آنها كاهش مي يابد يا احساس مي كنند كه مشغله كاري شان بيش از اندازه زياد شده، با سه گزينه رو به رو مي شوند:

 استعفا دادن؛

دو نيم كردن كار با يك همكار؛

درخواست براي استخدام دو همكار زير دست.

به احتمال زياد با هيچ نمونه اي جز گزينه سوم درتاريخ خدمات كشوري روبه رو نخواهيم شد.

ممنون كه تا انتها همراه مقاله معرفي بهترين كتاب مديريت بوديد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.